Dalat : op grote hoogte: sportief - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu Dalat : op grote hoogte: sportief - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu

Dalat : op grote hoogte: sportief

Door: marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

18 Augustus 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Hallo,

weer een paar dagen verder. Het is ondertussen donderdag 18 augustus.
Maandag in Nha Trangh een heerlijke stranddag gehad. Eerst bij het zwembad en later aan het strand. Het was een ruige zee... heerlijk om in te zwemmen, beetje eigenwijs kijken...!!
Savond (tuurlijk weer) happy hour en heerlijk buffet gegeten in het hotel.
de volgende dag gingen we weer verder, landinwaarts naar Da Lat. Deze plaats ligt op 1500 meter boven zeenivo. Het is hier een stuk koeler!
Het hotel wat we eigenlijk geboekt hadden beviel niet dus hebben we met heel veel praten een ander hotel geboekt. Hier in het Ana Madara Hotel hebben we een verwarmd zwembad. Het is een heerlijk resort. Savonds eten we iedere keer in het hotel en dat is super!!
Da Lat is een oord voor de rijke vietnamees. De mensen gaan hier naar toe om bij te komen van het drukke leven in de steden... alhoewel Da Lat, de stad op zich ook weer druk is! Er staan hier veel koloniale villas uit de franse bezettingstijd. Allemaal erg mooi!
Ons hotel ligt in de heuvels iets boven de stad. Het zijn allemaal aparte villas in een bos.
Gisteren hadden we een sportieve dag. Canyoning... pffff ben mezelf 3 keer tegen gekomen. Ik dacht dat ik sportief was (toch wel?) maar het was een heftige sportieve en stoere ervaring (had je veel lef voor nodig).
We hadden een groep met een ander nederlands gezin en een Koreaan. De jongens vonden het contact met leeftijdsgenoten (1 jongen 1 meisje) helemaal geweldig en hadden het meteen naar de zin. We kregen klim uitrustig aan en duikjas en zwemvest. Het abseilen werd uitgelegd en we mochten "droog" oefenen. Toen door naar de 1e afdaling. Het was een droge rots van ongeveer 15 meter. Onderaan viel je in het water!
Ondertussen hadden de gidsen (3 stoere vietnamezen) lunch gemaakt. Sandwiches met vlees, kaas, sla, tomaat, komkommer en koriander. Heerlijk vers fruit en water! Hier smaakt alles!
Door naar de 2e waterval... die was hoger en steiller en eindigde ook in het water... gewoon 2 meter boven het water loslaten!!! pfffff..... viel niet mee!
Ondertussen liepen we steeds van het ene naar het andere over rotsen, langs steile paden etc.
Toen naar de waterglide... Op je billen de waterval af glijden. Leuk!!
Combinaties met meerdere, met je hoofd naar beneden, het ging steeds stoerder! De jongens genoten... en wij ook wel!
Toen gingen we naar de waterjump... tuurlijk van een rots springen. Je kon 7 meter springen of van 11 meter. Heftig!!!Wij hebben alleen de 7 meter gedaan...
Toen het klapstuk van de dag... de washingmachine. Abseilen vanaf een rots en door de waterval. Op een gegeven moment hadden je voeten geen rots meer en hing je in de waterval. Als je het verkeerd deed kon je gaan spinnen, vandaar de naam : wasmachine!!! In de waterval moest je loslaten en dan zou je vallen en onder de waterval terechtkomen. 5 seconden onder water en je met de stroom laten meevoeren... (zwemmen had geen zin; de stroming was te sterk).
pfffffffffff.......................
Omdat je als je boven stond niks kon zien was het dubbel spannend...
We did it all and we survived...
Daarna nog een stuk lopen over rotsen, door water en bergop! In het totaal was het een hele wandeling door de jungle van 5 km ongeveer.
We waren rond 5 uur terug in het hotel, helemaal moe! Misschien zijn we hier wel iets oud voor???
Savonds lekker gegeten, pasta met zalm, heerlijk!!
Vandaag zijn we gaan fietsen, 35 km. We waren alleen met ons gezinnetje. we kregen allemaal een mountainbike aangemeten met helm. 2 gidsen gingen mee. Bergop (!!!) en bergaf... We hebben klimmers onder ons en dalers...!!
Onderweg regen, zon, en wind gehad!
Gestopt bij een gerbra-kwekerij gestopt. De gids heeft een fototoestel en maakt heeeeeeeel veeeeeeeel foto's. Deze kunnen we later van fb afhalen. Goed geregeld!
We zijn gestopt bij een pagode. Hier eren zij hun budha. Budha's gezien met een hakenkruis. Betekend hier: inner circle. Ze geloven in reincarnatie en meerdere levens. Doe je het goed dan ga je verder, maak je fouten dan ga je terug. Dat is de innercircle.
Heerlijk gegeten in een plaatselijk lokaal restuarant. Heerlijk gegeten. Rijst met groente, loempias, vlees, gehakt, soep etc. Allemaal erg lekker...
Tot nu toe ontvangt mijn maag dit goed...!!
Daarna naar een zijderupskwekerij, een krekelboerderij waar we gefrituurde krekels op hebben! En toen door naar de koffie-farm. Hier verbouwen ze koffie. De bonen laten ze opeten door wezels. De wezels poepen de bonen uit. Dan worden ze gewassen, schilletje eraf en gebrand. Dan gieten ze er water op en je hebt koffie. Deze wezelkoffie is hier erg gewild en populair (en ook erg duur). We hebben de koffie gekocht om aan de collega van Lucien te geven. Hoop dattie er blij mee is.
De vietname koffie is erg sterk (glazuur springt van je tanden!) maar met melk erbij gaat het wel!
We hebben de plaatselijke kapsalon gezien! Bijzonder!!!
Rond 3 uur waren we terug in het hotel...
We zijn allemaal moe en doen het vandaag rustig aan...
Morgen weer op doorreis ...
I keep you informed...

• 18 Augustus 2016 - 12:28

Elke:

Jeetje wat een verhalen! Stelletje sportievelingen!
    Geniet en schrijf lekker verder!

• 18 Augustus 2016 - 16:02

Irene:

Echt heeeeel stoer!!! Zo stoer ben ik niet..... Krijg nu al de bibbers.
    Leuk al die heel verschillende dingen die jullie doen!

• 18 Augustus 2016 - 18:11

Carin:

Wat een heerlijke avonturen! En zo divers! Kan me voorstellen dat het heerlijk toeven is daar. Wij genieten ook mee van jullie avonturen,top om te lezen!

Laat je lekker verwennen met lekker eten tussen alle sportieve en culturele avonturen.

Xxx vond ons 4

• 18 Augustus 2016 - 23:19

Ingrid:

Ja inderdaad heel stoer. Mocht ik ooit in Vietnam komen skip ik toch echt dat onderdeel. ( ik ben echt te oud). Super dat je het hotel kon omboeken al weet ik niet wat er mis was met jullie 1e hotel. Het eten klinkt mij bekend in de oren. In Thailand was het ook heerlijk. Vanaf Bali had ik ook die koffie gekocht en was niet aan mij besteed maar misschien vind die collega het wel,lekker. Fietsen lijkt mij wel erg leuk en is misschien voor dit oudje ook nog wel te doen. Jullie hebben het reuze naar jullie zin en is nu al een vakantie om nooit meer te vergeten en wat er nog komen gaat.
    Hier op Rhodos is het ook goed toeven. Heerlijk weer, weinig doen, en lekker eten. Geen spectaculaire ondernemingen. Het sportiefste wat we tot nu toe gedaan hebben is een fietstochtje ( zonder diepe dalen en klim festijnen ) van 25 km. Ben benieuwd naar jullie volgende activiteit en geniet mee van jullie vakantie door je reisverslag . Groetjes van ons.

• 19 Augustus 2016 - 21:58

Liesbeth:

Oh lieverds, wat een prachtige avonturen!! Ik geniet hier super met jullie mee en vind het fijn om te lezen dat jullie het zó naar de zin hebben. Geweldig!! Ga lekker verder met genieten en je grenzen opzoeken, het zijn ervaringen voor het leven Dikke XXXXX voor jullie