Buon me thuot - via platteland naar HCMC - Reisverslag uit Buôn Ma Thuột, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu Buon me thuot - via platteland naar HCMC - Reisverslag uit Buôn Ma Thuột, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu

Buon me thuot - via platteland naar HCMC

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

21 Augustus 2016 | Vietnam, Buôn Ma Thuột

Hallo,
In het laatste verslag waren we erg sportief geweest. Nu gingen we weer verder van Dalat naar Buon me Thuot. Dit zijn de zuidelijke hooglanden.
Een eeg bergachtige omgeving midden op het platteland (boeren leven : lees armoede).
Het wegennet is bijzonder slecht in sommige provincies... Over 250 km deden we 5 uur!!! They call this a bumpy road!!!
We rijden via Ho Lak oftewel het Lak meer. Hier hebben we een tocht op een olifant gemaakt. Die van Luciën en mij had honger en ADHD ... (Hoe bestaat het???) Hij ging steeds naar de kant v d weg om van de bomen complete takken af te trekken met slurf. Die beesten zijn nog 2 meter hoog. Er zit een mannetje in zijn nek achter de oren en wij zaten op een soort rekje op zijn rug. De jongens zaten met zijn 3en op 1 olifant. Het beest waggelde enorm. De tocht Terug gingen we door het meer! Nog net geen natte broek opgelopen... Eigenlijk was het zielig en we hebben besloten het NOOIT meer te doen!!! (Ikzelf vond het ook eng - die beesten zijn zo groot! En hij luisterde niet)
Volgens de beschrijving zouden we in een traditionele paalwoning slapen maat gelukkig klopte dat niet!!! Het was een gewoon hotel!
Die paalwoning hebben we wel gezien bij phet Ede volk. Dit is een kleine traditionele stam die zo leven. De woning staat op palen, eronder leven de dieren (koe varken etc). Je zult begrijpen dat dit een enorme bende geeft en dat het niet helemaal volgens onze hygiene maatstaven is!
Vanuit het meer reden we door naar buon me thout. Erg veel mooie landschappen gezien onderweg. Veel rijkdom (mooie woningen) met pal daarnaast armoede (krijtjes waar wij onze fiets nog niet zouden inzetten!)
S'avonds lekker douchen en met gids en chauffeur uit eten. We ging naar een resultaat waar je zelf asn tafel springroles maakte.
Je begint met een rijstvel, daar wikkel je een soort garnalenkroepoek, varkensvlees, rauwe wortels en rauwkost, noedels en sla in, strak aanwakkeren en dan sop je het in een soort (sambal) sausje en eten maar.... Heerlijk! We waren bang dat het niet geschikt zou zijn voor ons (geen westerse te zien daar). Maar gelukkig nergens last van gehad. Kosten 1,50 per persoon ... Dus Luciën trakteerde ook de gids en de chauffeur!!!!!
Toen nog in een koffiehuis een lekkere capucinno en dan slapen.
De volg ochtend vroeg op. Naar het museum voor volkenkunde, was saai! Naar het graf van de "Koning van de olifanten hunters", was ook niet veel bijzonders... Nog ergens lekker wezen lunchen en toen naar vliegveld.
Ho Chi Minh City (Saigon) als volgende bestemming.
Wat een drukte!!!! 10 miljoen bewoners en 6 miljoen brommers!
En die kunnen allemaal toeteren... (Als ze hier inhalen of afslaan gebruiken ze niet net zoals wij hun hand maar ze toeteren!!!! Kun je nagaan wat een herrie dat oplevert !!)
Inchecken in hotel. Is prima maar niets bijzonders.
S'avonds hamburgers gegeten bij Burger King. De jongens waren ff klaar net rijst en noedels!!
Nog even naar de nachtmarkt en een koffie bij Starbucks.
Deze stad is veel meer Westers dan Hanoi. Op zich is dat jammer, ik houd wel van de sfeertje. Het is hier groot, druk, vol, stinkend, warm, plakkerig, benauwd, broeierig etc.
Ze hebben hier enorme bouwdrift. Alles wat "oud" is (historisch) wordt neergehaald voor nieuwbouw. Erg jammer! Van de sfeer van een oude stad is hier niks te zien. Geen oud centrum.
Vandaag, zondag 21 aug hebben we kennisgemaakt met Tanh, Luvien's collega van Heineken Vietnam. HIj haalde ons om half 9 vanochtend op in het hotel. Hij nam ons mee naar het Oorlogsmuseum. Erg heftig! Wordt wel eenzijdig belicht vanuit Vietnamese zijde maar feit blijft dat USA hier vervelende dingen heeft gedaan. Ik kreeg een naar gevoel van de foto,s en info in dit museum !
DAarna naar het Onafhankelijksheidspaleis. Dit paleis speelde een belangrijke rol bij de overwinning van het noorden van Vietnam op het zuiden in de oorlog.
Daarna door naar het Ho Chi Minh museum. Ho chi minh is een belangrijke persoon hier. Ze aanbidden hem. Hij was de 1e leider van het communistische Vietnam na de oorlog. Het museum is een wassen neus en steld niet veel voor.
Daarna naar de Kathedral de NOtre Dame. MOoie kerk door de Fransen gebouwd.
Door naar het postkantoor. Ook een mooi Frans bouwwerk. Die zijn er hier ook weer veel. (In Hanoi ook). Overgehouden aan de Franse bezetting.
Toen kregen we een Tour buiten de stad om de skyline te kunnen zien en door naar een restaurant om te lunchen. Tanh had er de vaart in... Lekker gegeten (een soep die je zelf aan tafel klaar maakt!!) en daarna zette hij ons af in het centrum. Lekker stuk gelopen.
Vanavond lekker geshopt op de nachtmarkt. Morgen nog een ochtend excursie naar de co-Chi tunnels en smidags naar de Heineken brouwerij. Zinin!!
Daarna gaan we naar de mekongdelta. Heerlijk rustig!!!
Groeten van ons

• 21 Augustus 2016 - 18:10

Irene:

Zo leuk om jullie belevenissen te lezen!!