Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marion Stabel - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Marion

28 Augustus 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

De volgende ochtend weer vroeg op. Met de bus naar Mekong Delta.
Dit gebied ligt ten zuid-westen van HCMC.
Duurde 2,5 uur om daar te komen. Bij het Hotel Mekong Lodge (aanrader Ingrid) kun je alleen per boot komen. Het zijn allemaal eilandjes rondom en in de rivier de Mekong. Weinig tot geen auto's, tuurlijk wel heeeel veeeeel brommers!
Ons hotel was prachtig! Met zwembad! Ook weer heerlijk lunch!
Een ander hollands gezin met kids ontmoet. Onze jongens bleven bij hotel zwemmen en lucien en ik gingen met gids fietsen. Het zijn allemaal kleine weggetjes met kleine bruggetjes die de eilandjes verbind. Prima te doen met fiets of brommer.
Onderweg weer bomen, planten, fruit, huizen (krotjes en hele mooie) en mensen gezien. Ik heb het idee dat ik nergens meer verrast door kan worden! Heb alles al gezien! Klinkt dit stom? De mensen zijn arm, huizen rampzalig, achter de huizen een vuilnisbelt, in de huizen erg schoon. Het fruit groeit rijkelijk aan de bomen EN iedereen rijdt brommer en toetert enorm veel om te laten horen dat ze eraan komen, dat ze je inhalen en dat ze je voorbij zijn!
(Mocht ik ooit president van Vietnam worden dan schaf ik alle toeters af!!! Zoooooo irritant).
We stopten en kregen een bord vol fruit, erg lekker!
De gids is een jonge knul (25). Je kunt met de jonge mensen een goed gesprek hebben, over het land, de vervuiling, de mensen, het communisme etc. Ze hebben een mening en denken over veel dingen na. De oudere mensen daarentegen zijn vooral gedienstige ja-knikkers. Zijn niet opgevoed om na te denken en dat kun je ze eigenlijk niet kwalijk nemen.
Een zangeres begon speciaal voor ons te zingen. Erg vals! Lucien heeft ze geld gegeven om op te houden!
Terug naar het hotel en zwemmen!Nog meer Nederlanders ontmoet en savnds met zijn allen gegeten. Gezellig!
De volgende ochtend gingen met naar de drijvende markt. Met boot!
Het was een groothandelsmarkt. Daarna naar de gewone markt. Zelfs boodschappen doen op de markt gebeurd met de brommer! Belachelijk! Allemaal toeteren dat ze er voorbij willen op een super klein padje. Tussen vers (?) vlees en vis en groente. Bij ons in nederland zou zoiets ondenkbaar zijn... daar zouden de mensen iets van zeggen. Hier niet... niemand zegt iets, iedereen accepteerd dit. Misschien kunnen wij hier nog iets van leren?
Weer veel wonderlijke zaken gezien, vers vlees vol vliegen, gevilde kikkers zonder kop, open- en leeggemaakte ratten met pootjes er nog aan!
Owja, ik herinner me iets. Toen we met mensen van de Heineken zaten te eten lag er kip op een schaal. En ook een kippepoot met vingers. Toen ik vroeg (bah) waarom dat erbij lag zeiden ze: Dan kun je zien dat je echt kip zit te eten!!!
Na de markt terug, nog zwemmen en zonnen. We hoefden pas om 4 uur terug te zijn in HCMC.
Om 5 uur kwam Thanh met een collega en zijn we (weer) gaan eten! Typische vietnamees. Weer soep met allerlei toevoegingen op, heerlijk!
Ze weten blijkbaar hier dat wij Schonkerenmensen van soep houden, ;>
Daarna naar een andere tent. Als we zelf waren gaan eten waren we hier nooit uitgekomen!
Het was een visrestaurant. Wederom heerlijk gegeten: mosselen, oesters overbakken met kaas, gekookte crab, gebakken garnalen en mijn vingers!!! Super Super Super! En wederom erg gezellig.
Toen nog koffie drinken in het hoogste gebouw van HCMC. Mooi... HCMC by night!
Afscheid nemen van Thanh en collega. Hen bedankt voor de fijne tijd in HCM city.
Morgen naar het strand, eerst beetje uitslapen (bus komt om half 11)...
Bye Bye drukte en scooters...